Recension: De tio dummaste misstagen klyftiga personer gör och hur man undviker dem

De tio dummaste misstagen klyftiga personer gör och hur man undviker demDe tio dummaste misstagen klyftiga personer gör och hur man undviker dem, av Arthur Freeman och Rose Dewolf.

En mer korrekt titel på den här boken vore ”De tio dummaste misstagen folk i allmänhet gör och hur man undviker dem”, för dess förekomst är nämligen ingalunda begränsad till just särskilt intelligenta människor. Tvärt om är misstagen exempel på tankevurpor som man som människa kan begå, och som i sin bedrägliga lätthet åsamkar oss en massa bekymmer helt i onödan. Som bokens titel antyder har författarna här samlat de tio misstag som de anser vara de absolut vanligaste och mest grundläggande, och man introducerar också ett antal kognitiva metoder som kan användas för att motverka dem.

Det är i alla fall grundtanken med boken – en slags praktisk introduktion till kognitiv beteendeterapi, en av de vanligaste och kanske mest erkända terapimetoderna. Metoder som jag själv kan intyga är både vettiga och funktionella.

I praktiken lider dock den här boken av ett mycket dåligt genomförande. Problemet är nämligen som jag ser det att de tio misstag man räknar upp i sig är väldigt lättförståeliga, och i stort sett hade kunnat ersättas av en enkel lista i tio punkter. Mer komplicerade än så är de nämligen sällan. Istället förklaras de på ett utdraget och övertydligt sätt på över 230 sidor(!), vilket är den absoluta majoriteten av boken. Oftast räcker det med att läsa rubrikerna för att förstå vad hela stycken vill säga och i slutändan sitter man bara och bläddrar och gäspar (ett fenomen likt allt för många böcker i nationalekonomi för övrigt, vilket seriöst får mig att undra om amerikanska författare faktisk får betalt per skrivet ord). Faktiska övningar och råd i dessa kapitel kan i praktiken sammanfattas med ”lugna ner dig och försök tänka logiskt”.

Därefter verkar det som om författarna helt plötsligt upptäckt att de börjat få slut på sidor, då man i bokens absoluta slutskede helt kort slängt in några sidor med praktiska kognitiva metoder (metoder vars beskrivningar inte ges ens en sida var), som man som läsare skall kunna använda för att undvika de misstag man tidigare beskrivit. Dessa metoder och verktyg är bland det viktigaste i boken och borde därför ha getts betydligt större utrymme. Jag ställer mig också tveksam till dess placering i bokens slutskede, då de hade fungerat bättre i direkt anslutning till respektive problem.

Sammanfattningsvis kan jag inte rekommendera den här boken. Den är förvisso korrekt skriven och gör i stort sett vad den utger sig för att göra, men jag är övertygad om att det finns bättre böcker där ute.

[2/5]

Betyg: två av fem.

Här kan du hitta vad andra bloggare skriver om De tio dummaste misstagen klyftiga personer gör och hur man undviker dem av Arthur Freeman