Recension: The Long Tail – Why the Future of Business Is Selling Less of More

The Long TailThe Long Tail – Why the Future of Business Is Selling Less of More, av Chris Anderson.

OBS: Det här är en recension av den engelskspråkiga upplagan av boken.

Den här boken är helt fantastisk – och jag kan inte nog rekommendera den till alla som vill vidga sin vy av den moderna världen och ekonomin i allmänhet, och till ekonomer och entreprenörer i synnerhet.

Huvudtesen är att internet för alltid har effektiviserat processen att nå ut med produkter av olika slag till människor överallt, och att dessa närmast försumbara digitala distributionskostnader kombinerat med en global marknad och låga kostnader för lagerutrymme helt plötsligt gör det ekonomiskt lönsamt att sälja även produkter med mycket låg omsättning. Även fast varje enskild produkt kanske inte säljer i så många exemplar så blir vinsten av alla sådana ”smala” produkter i slutändan ändå betydande. Detta leder till en breddning av utbudet av produkter, där varje konsument har en chans att hitta just den produkt de vill ha, istället för att behöva nöja sig med vad den lokala stormarknadens strömlinjeformade utbud.

Anderson presenterar sin teori på ett mycket övertygande sätt, baserat på ekonomiska data från ett antal stora internetrelaterade företag, och använder sedan denna information för att visa och bevisa hur internethandeln har förändrat den ekonomiska verkligheten för företag och handel. Redan efter ett eller ett par kapitel har man förstått teorin, men jag rekommenderar verkligen att man läser igenom hela boken då ens förståelse på djupet ökar för varje kapitel. Bokens fokus ligger på digital distribution av varor (exempelvis digital musikförsäljning a la iTunes och CDON.com), men teorin fungerar naturligtvis utmärkt även för fysiska varor.

Den här boken fick mycket uppmärksamhet när den kom ut, och det högst välförtjänt. Den är en milstolpe i affärslitteraturen.

[5/5]

Betyg: fem av fem.