Recension: Från utbränd till nytänd

Från utbränd till nytänd, av Inger Jalakas.

Från utbränd till nytänd är en veritabel guldgruva av information om utbrändhet, späckad med fakta och anekdoter, tacksamt uppluckrad med Camilla Christensens härliga och underfundiga illustrationer. Man får också följa den fiktiva berättelsen om den utarbetade Ragnar, 52, projektledare på Volvo, som går in i väggen med buller och brak. Berättelsen är riktigt charmig och illustrativ och ett perfekt komplement till bokens faktaavsnitt.

Boken innehåller dessutom också information om organisationer, företag och internetsajter relaterade till utbrändhet, som kan ge hjälp och stöd under själva utbrändheten och under återhämntningen därefter. Jag rekommenderar verkligen dessa sajter, då det är oerhört viktigt och nyttigt för en drabbad att kunna komma i kontakt med andra drabbade, för att kunna dela bördan och ge varandra stöd.

Inger Jalakas skriver med ett mycket gott språk och uppvisar stor kunskap och förståelse för fenomenet utbrändhet och dess orsaker och förekomst i samhället, såväl nu som tidigare i historien. Det enda jag kan känna att jag saknar är lite mer information om olika behandlingsmetoder och aktiviteter som kan passa under återhämtningsfasen, men kanhända är detta att be om för mycket, då den bästa behandlingen faktiskt helt enkelt tycks vara vila i den form som passar individen bäst. Jalakas imponerar hur som helst med den mängd och bredd på informationen hon samlat ihop. Jag tvivlar på att det går att hitta en mer komplett text om utbrändhet någon annanstans, åtminstone på svenska. Troligtvis var hennes intresse mer än rent professionellt: jag hörde nyligen i en intervju med henne på radion att hon ett år efter den här boken skrevs (eller kanske publicerades) själv gick in i väggen…

Jag rekommenderar helhjärtat den här boken till Er som själva har gått in i eller känner på Er att ni närmar Er väggen, samt kanske ännu mer till Er som känner någon som blivit utbränd. Själv har jag gett exemplar både till min mor och till min mormor, och de bekräftar att boken har hjälpt dem att förstå vad jag går igenom.

[4/5]Betyg: fyra av fem.

Här kan du hitta vad andra bloggare skriver om Från utbränd till nytänd av Inger Jalakas