Svårt att köra fler tåg när spåren är fulla

by Andreas

skylt

Jag hade tänkt kommentera regeringens planer för tågtrafiken i landet, i och med den nya proposition infrastrukturministern nyligen lade fram, men fann att den fenomenale Dick Erixon samt Östgötacorrespondenten redan skrivit nästan precis vad jag hade tänkt. Erixon skriver bland annat:

Det är naturligtvis bra med konkurrens, men för att den ska kunna ske krävs fler spår så att trafiken kan öka. Stora investeringar i spår, helst höghastighetsspår, lyser med sin frånvaro i regeringens trafikpolitik.

Så sant som det är sagt. Det är ju redan väl känt att SJ på de mest trafikerade linjerna redan kör med så många tåg det tycks vara möjligt att göra, med resultatet att minsta problem leder till stora förseningar. Ännu fler tåg, från fler företag, lär väl inte råda bot på det. Problemet är ju att det inte har investerats ambitiöst i fler och snabbare spår på… ja, jag vet inte hur många årtionden. Snabbare spår vet jag knappt om någonsin försökts byggas?

För att seriöst kunna sänka biljettpriserna, öka antalet avgångar och förbättra punktligheten behövs nya spår – och gärna höghastighetståg, likt de som nu byggs i bland annat Kina. Det är synd och skam att Sverige dras med så gammal och underdimensionerad infrastruktur. Tåg och inte flyg (eller bil) bör kunna vara både privatpersoners och företagares förstahandsval vid inrikesresor, något det tyvärr inte är idag. Det skulle både vi och naturen tjäna på.

hoghastighetstag