Recension: Porr – en bästsäljande historia

Porr - en bästsäljande historiaPorr – en bästsäljande historia, av Mattias Andersson.

Den här boken är en bedrift – omfattande, faktafylld och förvånande saklig och objektiv – och bör vara av intresse för alla som någonsin undrat vad som egentligen pågår i den skamfyllda porrindustrin, och hur stor denna ”industri” egentligen är. I boken redovisar Andresson en häpnadsväckande mängd fakta och intervjuer med i stort sett alla människor som haft och har betydelsefulla roller i den svenska porrindustrin – pornografer, företagsledare, skådespelare, forskare och politiker – nu och genom dess drygt 30-åriga historia. Och mer därtill. Bokens språk är välvårdat och korrekt och är därför lättläst oavsett hur pryd man som läsare må vara.

Boken kan ses som ett undersökande reportage och en respons på de påståenden som främst porrmotståndare gjort genom åren, och som kanske nådde sin topp några år in på 2000-talet i de mediala stormar som piskades upp av kritiska feminister: påståenden om porrens skadlighet och allt grövre kvinnoförnedrande innehåll, samt siffror som sades bevisa att porren inte bara var en stor och enormt lönsam miljardindustri utan att den också var ansvarig för oräkneliga självmord och tragedier årligen.

Andresson har en mycket kritisk ton, ofta med inslag av ironi, men han riktar udden åt bägge håll, både åt kritikerna och porrföretagen. Kort sagt kan man säga att han med den här boken slår hårt både mot bilden av ”porrindustrin” som enormt framgångsrik och lönsam, och mot bilden av porren som ett träsk av droger, hot, självmord och psykiska besvär. Utan att för den skull sannförklara bilden av ”den lyckliga horan.”

Det visar sig att det bakom uppskattningar, antaganden, rykten och andrahandsinformation från politiker, aktivister och media finns… mycket lite.

Andersson visar med all önskvärd tydlighet att porrindustrin i själva verket är långt ifrån den lönsamma och farliga ”industri” som porrmotståndarna hävdar och som porrföretagen själva försöker ge sken av. Porren är dessutom inte grövre nu än när den släpptes lös på 70-talet – snarare tvärt om.

Fjärran från droger, orgier, limousiner och kvinnliga offer finner vi små, olönsamma, desillusionerade företag som knappt har råd att avlöna sin personal, och porrarbetare vars största problem är den sociala stigmatiseringen i ett samhälle som gärna konsumerar porr bakom stängda dörrar men ytterst ogärna vill befatta sig med den och dess arbetare i det öppna.

Jag rekommenderar verkligen den här boken. På dryga 300 sidor med faktaspäckad text är den en tegelsten att ta sig igenom (särskilt torr i sitt sifferrabblande ungefär halvvägs igenom), men framåt slutet får Andersson upp ångan igen och den är en ren fröjd att läsa.

Betyg: fyra av fem.

Boken kan inhandlas bland annat hos Bokus.

Här kan du hitta vad andra bloggare skriver om Porr – en bästsäljande historia av Mattias Andersson